PDR (ang. Paintless Dent Repair) – usuwanie wgnieceń karoserii samochodowych bez konieczności późniejszego lakierowania.

Metody naprawy

Pierwsza metoda to masowanie blachy za pomocą narzędzi specjalnie do tego celu wykonanych z odpowiednich gatunków stali, narzędzia te potocznie nazywa się heblami. Nazwa „hebel” pochodzi z języka niemieckiego i w dosłownym tłumaczeniu znaczy „dźwignia”. Naprawa jest metodą inwazyjną i polega na masowaniu blachy od wewnątrz w celu przywrócenia jej poprzedniego kształtu. W celu uzyskania dostępu do spodniej strony blachy często należy zdemontować jakiś element karoserii, np. podsufitkę dla naprawy wgnieceń znajdujących się na dachu. Demontaż nie zawsze jest konieczny i zależy od wielu czynników, ale musi to ocenić doświadczony technik usuwania wgnieceń.

Druga metoda, tzw. „na klej”, jest bezinwazyjna i polega na wyciągnięciu wgniecenia przy pomocy specjalnie do tego skonstruowanych narzędzi oraz kleju o odpowiednich własnościach fizycznych. Sposób ten wykorzystuje się przy naprawie w trudno dostępnych dla hebli miejscach lub gdy ilość wgnieceń powoduje nieopłacalność metody pierwszej.

Najważniejsze elementy technologii

W obu przypadkach ważnym elementem naprawy jest światło. Stosuje się tu lampy o specyficznych właściwościach świetlnych.

 

Najważniejszym elementem obu technik jest człowiek. To właśnie od umiejętności technika usuwania wgnieceń zależy na ile dokładnie i sprawnie naprawa zostanie przeprowadzona, kwalifikacje i doświadczenie są w tym procesie bardzo ważne.